بشقاب-های تاریخی؛ منبعی کمک تاریخی و نقش آنها در یادگیری علم تاریخ
کد مقاله : 1008-5THAHCONF
نویسندگان
حسین مهدوی شریف *
دانشگاه فرهنگیان، پردیس علامه طباطبایی خرم آباد
چکیده مقاله
ظروف هنری و تاریخی، از صنایع دستی هستند که نقش آنها در آموزش و یادگیری علم تاریخ در مدارس، مورد توجه بسیار قرار گرفته است. یکی انواع از ظروف که دارای اهمیت بسیار هستند، ظروف کم عمق و بشقاب ها هستند. بشقاب ها از دوره های گذشته با استفاده از مواد مختلف و فنون و هنرهای مرسوم ساخت ظروف، با طرح ها و نقوش و تزیینات بسیار که معمولا معرف ویژگی های فکری و فرهنگی یک دوره خاص هستند، باقی مانده اند. این بشقاب ها می توانند حاوی اطلاعات تاریخی و هنری بسیاری برای دانش آموزان، جهت یادگیری علم تاریخ باشند. مسئله ای که پژوهش حاضر قصد دارد به آن بپردازد، بررسی نقش و تاثیر اینگونه بشقاب ها، به عنوان منبعی کمک تاریخی، در فرایند آموزش و جریان یادگیری علم تاریخ در مدارس است. یافته های پژوهش حاضر، نشان می دهند که بشقاب های تاریخی، با توجه به نقش نمادها و نقوش تصویر شده بر روی آنها، به علاوه فنون و تکنیک ساخت آنها که می توانند، حاوی اطلاعات بسیاری در رابطه با شیوه زندگی مردمان، مختصات فکری و فرهنگی، حوادث و رخدادهای سیاسی، تحولات اقتصادی و اجتماعی و سنت ها و ارزش های علمی یک دوره ناریخی خاص باشند و از این جهت، دارای اهمیت بسیار در تسهیل جریان یادگیری علم تاریخ به وسیله دانش آموزان در داخل یا خارج از فضای مدرسه باشند.
کلیدواژه ها
ظروف، بشقاب، هنر، یادگیری، تاریخ
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر