بشقاب-های تاریخی؛ منبعی کمک تاریخی و نقش آنها در یادگیری علم تاریخ |
کد مقاله : 1008-5THAHCONF |
نویسندگان |
حسین مهدوی شریف * دانشگاه فرهنگیان، پردیس علامه طباطبایی خرم آباد |
چکیده مقاله |
ظروف هنری و تاریخی، از صنایع دستی هستند که نقش آنها در آموزش و یادگیری علم تاریخ در مدارس، مورد توجه بسیار قرار گرفته است. یکی انواع از ظروف که دارای اهمیت بسیار هستند، ظروف کم عمق و بشقاب ها هستند. بشقاب ها از دوره های گذشته با استفاده از مواد مختلف و فنون و هنرهای مرسوم ساخت ظروف، با طرح ها و نقوش و تزیینات بسیار که معمولا معرف ویژگی های فکری و فرهنگی یک دوره خاص هستند، باقی مانده اند. این بشقاب ها می توانند حاوی اطلاعات تاریخی و هنری بسیاری برای دانش آموزان، جهت یادگیری علم تاریخ باشند. مسئله ای که پژوهش حاضر قصد دارد به آن بپردازد، بررسی نقش و تاثیر اینگونه بشقاب ها، به عنوان منبعی کمک تاریخی، در فرایند آموزش و جریان یادگیری علم تاریخ در مدارس است. یافته های پژوهش حاضر، نشان می دهند که بشقاب های تاریخی، با توجه به نقش نمادها و نقوش تصویر شده بر روی آنها، به علاوه فنون و تکنیک ساخت آنها که می توانند، حاوی اطلاعات بسیاری در رابطه با شیوه زندگی مردمان، مختصات فکری و فرهنگی، حوادث و رخدادهای سیاسی، تحولات اقتصادی و اجتماعی و سنت ها و ارزش های علمی یک دوره ناریخی خاص باشند و از این جهت، دارای اهمیت بسیار در تسهیل جریان یادگیری علم تاریخ به وسیله دانش آموزان در داخل یا خارج از فضای مدرسه باشند. |
کلیدواژه ها |
ظروف، بشقاب، هنر، یادگیری، تاریخ |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |