شیوه های نوین تدریس تاریخ: چالش هاوراهکار ها
کد مقاله : 1015-5THAHCONF
نویسندگان
احسان مرادی کشکولی *1، فرشاد عامری فر2، کورش فاتح نژاد3
1دانشجوی رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان واحد شهید مطهری شیراز
2استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
3دکترای مدیریت آموزشی مدرس دانشگاه فرهنگیان شیراز
چکیده مقاله
هدف: این پژوهش با هدف بررسی شیوه‌های نوین تدریس تاریخ، چالش‌ها و راهکارهای افزایش جذابیت و اثربخشی آموزش تاریخ در نظام آموزشی انجام شده است. سؤال پژوهشی اصلی این است که چگونه می‌توان با استفاده از روش‌های نوین تدریس و فناوری، جذابیت و اثربخشی آموزش تاریخ را افزایش داد و چالش‌های موجود را برطرف کرد.
روش: این پژوهش به روش مرور نظام‌مند انجام شده است. داده‌ها از پایگاه‌های اطلاعاتی معتبر مانند نورمگز، گوگل اسکولار، ISC، و سیویلیکا جمع‌آوری شده و بر اساس ملاک‌های ورود و خروج انتخاب و ارزیابی شدند.
یافته‌ها: چالش‌های اصلی آموزش تاریخ شامل استفاده از روش‌های سنتی تدریس و عدم جذابیت درس برای دانش‌آموزان است. روش‌های نوین مانند قصه‌گویی، ایفای نقش، مباحثه محور، و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌توانند در افزایش مشارکت دانش‌آموزان و ایجاد یک محیط یادگیری پویا و جذاب موثر باشند. استفاده از فناوری‌های نوین و ابزارهای کمک آموزشی مانند تصاویر و نقشه‌های تاریخی نیز در افزایش درک و جذابیت درس تاریخ مؤثر است.
نتیجه‌گیری: برای افزایش جذابیت و اثربخشی آموزش تاریخ، باید به سمت یک رویکرد نوین و مشارکتی حرکت کرد. استفاده از روش‌های تدریس فعال، بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، و ایجاد یک محیط یادگیری تعاملی ضروری است. نظام ارزشیابی نیز باید به سمت ارزیابی تفکر انتقادی و تحلیل تاریخی سوق داده شود تا دانش‌آموزان تاریخ را به عنوان یک داستان زنده و پویا درک کنند. با این رویکرد، می‌توان انتظار داشت که آموزش تاریخ نه تنها جذاب‌تر شود، بلکه به یک ابزار مؤثر برای درک بهتر گذشته و آینده تبدیل شود
کلیدواژه ها
روش های تدریس ،چالش ها ، راهکار ها،جذابیت، فناوری
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر