نقش معلم در آموزش تاریخ و اهمیت آن در فرآیند یادگیری و شکلگیری هویت فرهنگی دانشآموزان |
کد مقاله : 1016-5THAHCONF |
نویسندگان |
افتخار قاسم زاده * دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ فرهنگ و تمدن ملل اسلامی ، دانشکده علوم و تحقیقات اسلامی ، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین ، ایران |
چکیده مقاله |
نقش معلم در آموزش تاریخ بهعنوان یکی از عناصر کلیدی در فرآیند یادگیری و شکلگیری هویت فرهنگی دانشآموزان، اهمیت ویژهای دارد. معلمان نهتنها به انتقال اطلاعات تاریخی میپردازند، بلکه با ایجاد بستری مناسب برای تفکر انتقادی و تحلیل رویدادهای تاریخی، به دانشآموزان کمک میکنند تا ارتباطات میان گذشته و حال را درک کنند. مقاله حاضر با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و با اتکاء به منابع کتابخانهای به بررسی تأثیر روشهای تدریس معلمان در آموزش تاریخ و چگونگی شکلگیری هویت فرهنگی دانشآموزان میپردازد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که معلمان با استفاده از استراتژیهای متنوع آموزشی، میتوانند انگیزه و علاقه دانشآموزان را نسبت به تاریخ افزایش دهند. همچنین، با توجه به تنوع فرهنگی و اجتماعی در کلاسهای درس، معلمان باید به نیازهای مختلف دانشآموزان توجه کرده و برنامههای آموزشی را متناسب با این نیازها طراحی کنند. در نهایت، این مقاله بر اهمیت آموزش تاریخ بهعنوان ابزاری برای تقویت هویت فرهنگی و اجتماعی دانشآموزان تأکید میکند و پیشنهاداتی برای بهبود روشهای تدریس و ارزیابی در این حوزه ارائه میدهد. |
کلیدواژه ها |
نقش معلم، آموزش تاریخ، هویت فرهنگی، فرآیند یادگیری، استراتژیهای تدریس. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |