تحلیل محتوای کتاب های درسی تاریخ مقطع متوسطه بعد از انقلاب اسلامی از منظر بازتاب مولفه ها و مفاهیم مربوط به هویت اسلامی و مذهبی
کد مقاله : 1023-5THAHCONF
نویسندگان
فرهاد پروانه *
استادیار و عضو هیات علمی گروه آموزشی تاریخ، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665، تهران،ایران
چکیده مقاله
مهم ترین ابزار نظام آموزش و پرورش برای ایجاد هویّت ملّی , اسلامی به ذهن و ضمیر دانش آموزان، کتاب‌های درسی است. از دیدگاه برنامه ریزان درسی، کتابهای درسی «تاریخ» یکی از ابزارهای مهّم رسیدن به این هدف هستند که ظرفیت انتقال و ایجاد هویّت ملّی و اسلامی در دانش آموزان را دارند.
تحلیل محتوای این کتاب ها به ویژه در مقطع متوسطه می‌تواند روشن‌سازد که مؤلّفان آنها، تا چه حد توانسته اند وی‍ژگی‌ها، بایدها و نبایدهای اسلامی و مذهبی را در لابه‌لای مطالب خویش، به دانش‌آموزان این سرزمین انتقال‌ دهند و در جهت درونی ‌سازی آنها مؤثر عمل کنند.
مسئلة اصلی پژوهش پاسخ به این سؤال بوده است:
مولفه های هویت اسلامی - مذهبی در کتابهای درسی تاریخ دوره ی متوسطه بعد از انقلاب اسلامی به چه میزان و چگونه تبلور داشته اند؟ و تا چه حد موفق بوده اند؟
روش اصلی این پژوهش تحلیل محتوا و جامعه آماری آن، کلیه ی کتاب های درسی تاریخ دوره متوسطه بوده که ازسال تحصیلی 1357 تا 1387 ه. ش تدریس شده است. نتایجی که از این پژوهش حاصل شد :
مولفه های هویت اسلامی - مذهبی در کتابهای درسی تاریخ دوره ی متوسطه بعد از انقلاب اسلامی به میزان زیادی بازتاب داشته اند و محتوای این کتاب ها در شکل دهی و انتقال مفاهیم هویت اسلامی و مذهبی به دانش آموزان موفق بوده اند. و این دروس دارای نقش و جایگاه ویژه ای در رسیدن به سوال و هدف مورد نظر بوده و هستند.
کلیدواژه ها
دروس تاریخ; تحلیل محتوا؛ هویت اسلامی و مذهبی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر