تدوین برنامة درسی آموزش تاریخ کارشناسی ارشد در دانشگاه فرهنگیان: اهداف و انتظارات
کد مقاله : 1026-5THAHCONF
نویسندگان
نصرالله صالحی *
دانشیار دانشگاه فرهنگیان استان البرز
چکیده مقاله
دانشگاه فرهنگیان در نظام آموزشی خود شأن و جایگاه رشتة تاریخ را به درستی در نظر داشته و برای آموزش آن، نخستین برنامۀ درسی جدید مقطع کارشناسی را در سال 1393 ابلاغ کرد. با دانش‌آموختگی تدریجی دانشجومعلمان و نبود برنامۀ درسی آموزش تاریخ در مقطع ارشد، امکان ادامۀ تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی عملاً با بن‌بست مواجه شد. شورای برنامه‌ریزی درسی دانشگاه با تشکیل کارگروه تدوین برنامۀ درسی «آموزش تاریخ ارشد» نخستین گام عملی برای تهیۀ برنامه درسی را برداشت. ازآنجا که قبلاً در هیچ‌یک از دانشگاه‌های کشور برنامۀ درسی «آموزش تاریخ» تهیه و اجرا نشده بود، کارگروه با تجربۀ برنامۀ درسی آموزش تاریخ (کارشناسی) تهیه و تدوین برنامۀ درسی آموزش تاریخ (ارشد) را آغاز نمود. تدوین برنامۀ درسی فرایندی سه ساله را طی نمود و سرانجام بعد از تصویبِ ویراست هفتم از سوی شورای برنامۀ درسی وزارت آ. پ.، برنامۀ درسی نهایی در 30/3/1401 به وزارت عتف برای تصویب و ابلاغ ارسال گردید.
مقالۀ حاضر دو هدف را دنبال می‌کند: تبیین نخستین تجربۀ عملی از تهیه و تدوین برنامۀ درسی آموزش تاریخ در مقطع ارشد که در ایران مسبوق به سابقه نبود، و دیگر ثبت و ضبط بخشی از تجارب نظری و عملی کوششی که می‌تواند برای پژوهشگران عرصۀ تاریخ برنامه درسی در ایران مغتنم باشد.
کلیدواژه ها
دانشگاه فرهنگیان، رشتۀ تاریخ، آموزش تاریخ، برنامۀ درسی آموزش تاریخ، برنامه‌ریزی درسی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی