تحلیل و تبیین مفهوم صلح از طریق آموزش تاریخ با رویکرد تربیتی برای دانش‌ آموزان
کد مقاله : 1029-5THAHCONF
نویسندگان
میثم سلیمانی *
دانشجوی دکتری تاریخ و تمدن ملل اسلامی ، دانشکده الهیات و معارف اسلامی ،دانشگاه تهران،تهران، ایران
چکیده مقاله
آموزش تاریخ به‌عنوان ابزاری کلیدی در شکل‌گیری هویت فرهنگی و اجتماعی، می‌تواند نقش مؤثری در تبیین مفهوم صلح ایفا کند. این مقاله به بررسی چالش‌ها و فرصت‌های موجود در آموزش تاریخ به‌منظور ترویج صلح با رویکرد تربیتی برای دانش‌آموزان می‌پردازد. همچنین با شناسایی راهکارهای مؤثر برای بهبود فرآیند آموزش تاریخ با تمرکز بر ارزش‌های انسانی و همزیستی مسالمت‌آمیز در این زمینه به‌ویژه به نیاز جامعه به درک ریشه‌های تنش‌ها و درگیری‌های تاریخی و فرهنگی مرتبط، در راستای پاسخ‌گویی به این سؤال مهم که چالش‌ها و فرصت‌ها در آموزش تاریخ و روش‌های آموزشی مؤثر در تقویت درک دانش‌آموزان از تاریخ و صلح چه می‌باشد؟ با روش توصیفی-تحلیلی و با بررسی منابع مختلف، مقالات علمی و تجربیات موجود، به شناسایی چالش‌ها و فرصت‌ها پرداخته است. یافته‌ها و نتایج پژوهش نشان می‌دهد که آموزش تاریخ می‌تواند با استفاده از منابع متنوع و رویکردهای نوین، به درک عمیق‌تری از تاریخ و تأثیرات آن بر زندگی انسان‌ها منجر شود. همچنین، ایجاد فضایی برای گفت‌وگو و تبادل نظر در مورد ارزش‌های انسانی و فرهنگی می‌تواند به ترویج همزیستی مسالمت‌آمیز کمک کند. در نهایت، این پژوهش به‌عنوان یک منبع ارزشمند برای معلمان و پژوهشگران در زمینه آموزش تاریخ و ترویج صلح عمل کرده و می‌تواند به ایجاد جامعه‌ای آگاه و مسالمت‌جو کمک نماید.
کلیدواژه ها
آموزش تاریخ، تبیین صلح، چالش‌ها و فرصت‌ها، روش‌های آموزشی، همزیستی مسالمت‌آمیز.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر