تربیت شهروندی و آموزش تاریخ « مطالعه موردی؛ جنگ های پیامبر اکرم (ص) » |
کد مقاله : 1030-5THAHCONF |
نویسندگان |
فرهاد پروانه1، طاهره نظری ایخانی آبادی *2 1استادیار و عضو هیات علمی گروه آموزشی تاریخ، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665، تهران،ایران 2دانشجوی دکترای تاریخ اسلام، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران |
چکیده مقاله |
پیامبر اسلام (ص) با تدوین پیمانهایی همچون «پیمان برادری» و ایجاد یک نظام سیاسی مبتنی بر تنوعات مذهبی، قومی و قبیلهای، الگویی پایدار از شهروندی مبتنی بر حقوق و تکالیف متقابل ارائه کرده است. این اقدامات، نهتنها به انسجام اجتماعی منجر شد، بلکه مفاهیمی همچون عدالت، تفاهم و احترام به دیگری را در قالب یک نظام تربیتی نهادینه ساخت. مسئلة اصلی پژوهش پاسخ به این سؤال بوده است: مطالعه و تببین جنگ های پیامبر اکرم(ص) چگونه و چه نقش و تأثیری در مفهوم تربیت شهروندی و آموزش تاریخ ایفا می کنند؟ این پژوهش با رویکرد توصیفی-تحلیلی و مبتنی بر منابع کتابخانهای، به بررسی تربیت شهروندی و آموزش تاریخ در سیره نبوی و جنگ های آن حضرت پرداخته است. تا به هدف اصلی پژوهش که تحلیل انتقادات مستشرقان در زمینه جنگهای پیامبر (ص) و تبیین پیوند آن با مفاهیم تربیت شهروندی در بستر تاریخی و دینی است، دست پیدا کند. نتایجی که از این پژوهش حاصل شد : که جنگهای پیامبر (ص) در چارچوب جهاد، نهتنها ابزاری برای تحقق اهداف دینی و اخلاقی بودند، بلکه بستری برای آموزش اصول شهروندی، همزیستی مسالمتآمیز و ایجاد یک جامعه منسجم و پایدار فراهم کردند. این رویکرد، الگویی کاربردی برای آموزش تاریخ و تقویت تربیت شهروندی در جوامع معاصر محسوب میشود.. پیامبر اکرم (ص) با تأسی به قرآن کریم بهعنوان نقشه راه، توانست جامعهای مبتنی بر اصول عدالت، صلح و همبستگی اجتماعی بنا نهد. این جامعه، الگویی برجسته از شهروندی فعال و مسئولانه را در چارچوب هنجارهای اخلاقی و دینی ارائه داده است. |
کلیدواژه ها |
تربیت شهروندی; آموزش تاریخ; جنگ های پیامبر اکرم (ص)؛ مستشرقان. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |