نقش معلم در آموزش تاریخ |
کد مقاله : 1031-5THAHCONF |
نویسندگان |
طاهره نظری ایلخانی آبادی *1، مجتبی گراوند2 1دانشجوی دکترای گروه تاریخ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران 2دانشیار گروه تاریخ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران |
چکیده مقاله |
معلم بهعنوان یکی از ارکان اصلی فرآیند آموزش، نقش کلیدی در انتقال دانش و پرورش تفکر تاریخی در دانشآموزان ایفا میکند. آموزش تاریخ، فراتر از انتقال صرف اطلاعات گذشته، شامل ایجاد درک عمیقتر از مفاهیم تاریخی، تقویت مهارتهای تحلیلی و ایجاد توانایی بررسی انتقادی رویدادهای تاریخی است. معلمان تاریخ با استفاده از روشهای نوین آموزشی، از جمله تاریخ شفاهی، میتوانند رویکردی پویا و میانرشتهای در آموزش ایجاد کنند. تاریخ شفاهی، با تأکید بر روایتهای شخصی و جمعی، فرصتی منحصربهفرد برای پیوند دانشآموزان با تاریخ اجتماعی، فرهنگی و محلی فراهم میکند. این روش آموزشی، نهتنها به درک بهتر دانشآموزان از محتوای تاریخی کمک میکند، بلکه آنها را به پژوهش، تحلیل و ارزیابی مستقل ترغیب مینماید. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و روش توصیفی-تحلیلی به بررسی نقش معلم در بهرهگیری از تاریخ شفاهی بهعنوان ابزاری کارآمد در آموزش تاریخ پرداخته است. یافتهها نشان میدهد که معلمان میتوانند با طراحی پروژههای خلاقانه تاریخ شفاهی، دانشآموزان را به درک عمیقتر تاریخ و شناخت هویت فردی و جمعی خود هدایت کنند. این روش، علاوه بر تقویت مهارتهای تحقیقاتی، به غنیسازی تجربه یادگیری و ایجاد ارتباط مؤثر میان دانشآموزان و جامعه کمک شایانی میکند. |
کلیدواژه ها |
معلم ، آموزش تاریخ، مدارس، تاریخ شفاهی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |