پیوستگی تاریخ و اخلاق در آموزش و پرورش: چگونه آموزش تاریخ می‌تواند ارزش‌های اخلاقی را تقویت کند؟
کد مقاله : 1033-5THAHCONF
نویسندگان
شهناز مهری الوار *
کارشناسی ارشد تاریخ ایران دوره اسلامی؛ دبیر تاریخ، آموزش و پرورش شهرستان برخوار، اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، ایران
چکیده مقاله
آموزش تاریخ، به‌عنوان یکی از اساسی‌ترین بخش‌های نظام‌های آموزشی، ظرفیت بالایی برای تقویت ارزش‌های اخلاقی و تربیت شهروندان مسئولیت‌پذیر دارد. با این حال، در بسیاری از موارد، این حوزه آموزشی به انتقال صرف اطلاعات تاریخی محدود شده و از پرداختن به پیامدهای اخلاقی وقایع گذشته غفلت می‌شود. این امر در جوامع امروزی که با بحران‌های اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی مواجه‌اند، ضرورت بازنگری در رویکردهای آموزشی تاریخ را دوچندان کرده است. پژوهش حاضر با طرح این پرسش که چگونه می‌توان از آموزش تاریخ برای تقویت ارزش‌های اخلاقی در نظام‌های آموزشی بهره برد؟ با روش توصیفی-تحلیلی و اتکا به منابع کتابخانه‌ای به بررسی ابعاد و راهکارهای پیوند تاریخ و اخلاق می‌پردازد. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که تاریخ، با ارائه زمینه‌های واقعی از تصمیم‌گیری‌ها و پیامدهای آن‌ها، می‌تواند بستری مناسب برای درک اصول اخلاقی، تحلیل پیامدهای تصمیمات گذشته و پرورش تفکر انتقادی باشد. همچنین، معلمان، با ایفای نقش تسهیل‌گر و بهره‌گیری از روش‌های تدریس نوآورانه، می‌توانند ارزش‌های اخلاقی را از دل وقایع تاریخی استخراج و به دانش‌آموزان منتقل کنند. برنامه‌های درسی با تأکید بر پیامدهای اخلاقی، تربیت معلمان با رویکرد اخلاق‌محور و استفاده از فناوری‌های نوین در آموزش تاریخ، می‌تواند به ارتقای کیفیت آموزش و تقویت پیوند میان تاریخ و اخلاق کمک کند. این مقاله گامی در جهت تربیت نسل‌هایی آگاه، مسئولیت‌پذیر و اخلاق‌مدار است که بتوانند در مواجهه با چالش‌های اجتماعی و اخلاقی، تصمیمات آگاهانه‌تری اتخاذ کنند.
کلیدواژه ها
آموزش تاریخ، تربیت اخلاقی، پیوند تاریخ و اخلاق، نظام آموزشی، تفکر انتقادی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی