نقش معلم در آموزش درس تاریخ
کد مقاله : 1034-5THAHCONF
نویسندگان
فرشته لطیف پور *
کارمند دانشگاه
چکیده مقاله
آموزش تاریخ یکی از ارکان اصلی سیستم آموزشی است که نقش بسیار مهمی در شکل دهی به هویت فرهنگی، اجتماعی و ملی دانش آموزان دارد. در این میان، معلم تاریخ به عنوان یک راهنما و تسهیل کننده فرآیند یادگیری، وظیفه دارد نه تنها اطلاعات تاریخی را به درستی به دانش آموزان منتقل کنند، بلکه آنان را قادر سازند تا با تفکر نقادانه به تحلیل رویداد های تاریخی پرداخته و روابط بین گذشته و حال را درک کنند. نقش معلم شامل راهنمایی، تسهیل یادگیری و حمایت از توسعه شناختی و اجتماعی دانش آموزان است.
روش تحقیق در این مطالعه توصیفی-تحلیلی بوده و داده‌ها از طریق مرور مطالعات تجربی و بررسی یافته‌های آن‌ها گردآوری شده است.
یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که استفاده از روش‌های تعاملی و فناورانه، تأثیر زیادی در افزایش انگیزه و یادگیری بهتر دانش‌آموزان داشته است. معلم با استفاده از روش های نوین تدریس، از جمله داستان گویی، تحلیل متون تاریخی، استفاده از منابع چند رسانه ای و برقراری ارتباط بین دوره ای می تواند درک بهتری از تاریخ به دانش آموزان ارائه دهد. همچنین، معلمان باید به دقت با محتوای درسی، تفاوت های فرهنگی و اجتماعی در تاریخ و نحوه انتقال ارزش های تاریخی آشنا باشند.
کلیدواژه ها
نقش معلم، آموزش، تفکر انتقادی، هویت ملی
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر