آموزش تاریخ از منظر روانشناسی: تأثیر تدریس تاریخ بر ساختار هویت دانشآموزان |
کد مقاله : 1039-5THAHCONF |
نویسندگان |
تابنده قلی زاده * دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و تمدن ملل اسلامی، دانشکده الهیات و ادیان، دانشگاه شهید بهشتی تهران، ایران |
چکیده مقاله |
هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر تدریس تاریخ بر ساختار هویت دانشآموزان با رویکرد روانشناختی است. تاریخ بهعنوان یک ابزار آموزشی میتواند نقش مؤثری در شکلدهی هویت فردی و اجتماعی دانشآموزان ایفا کند؛ با این حال، چالشهایی مانند روایتهای متناقض تاریخی و بحران هویت در جوامع چند فرهنگی ممکن است بر این فرآیند تأثیر منفی بگذارد. این پژوهش به تحلیل این مسأله پرداخته و راهبردهایی برای تقویت هویت سالم در دانشآموزان از طریق تدریس تاریخ ارائه میدهد. ضرورت این تحقیق در دنیای امروزی بهویژه در جوامع چند فرهنگی و متنوع فرهنگی برجسته است، جایی که درک درست از تاریخ میتواند به تقویت همبستگی اجتماعی و هویت ملی کمک کند. این پژوهش با هدف پاسخ به این سؤال که چگونه تدریس تاریخ میتواند بر هویتیابی دانشآموزان تأثیرگذار باشد؟ با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و منابع کتابخانهای انجام شده است. در این پژوهش، نقش معلمان، شیوههای تدریس فعال و تعاملی و اهمیت تاریخ در ساخت هویتهای فردی و اجتماعی بررسی گردید. یافتهها نشان میدهند که استفاده از شیوههای تدریس فعال و تعاملی، مانند بحثهای گروهی و پروژههای تحقیقاتی، به دانشآموزان کمک میکند تا بهطور عمیقتری با تاریخ ارتباط برقرار کنند و در تحلیل آن مشارکت کنند. همچنین، معلمان با هدایت دانشآموزان به تفکر انتقادی و تحلیل روایتهای مختلف تاریخی، میتوانند به تقویت هویت سالم در آنان کمک کنند. در نهایت، این پژوهش بر لزوم توجه به تاریخ جهانی و متنوع در کنار تاریخ ملی تأکید دارد تا دانشآموزان بتوانند هویتهای مختلف خود را درک کنند. |
کلیدواژه ها |
تاریخ، هویت، روانشناسی، تدریس فعال، هویت ملی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |