تحلیل نقش معلم در ایجاد نگرش تاریخی در دانش‌آموزان
کد مقاله : 1042-5THAHCONF
نویسندگان
عاطفه کریمی *1، زهرا خسروی2
1آموزش و پرورش
2دانشجوی کارشناسی تاریخ دانشگاه شیراز
چکیده مقاله
تحقیق حاضر با هدف تحلیل نقش معلم در ایجاد نگرش تاریخی در دانش‌آموزان انجام شده است. نگرش تاریخی به‌عنوان عاملی کلیدی در درک تحولات اجتماعی و فرهنگی، نیازمند تدریسی فراتر از انتقال صرف داده‌های تاریخی است. در این راستا، معلمان می‌توانند با بهره‌گیری از روش‌های تدریس نوین، دانش‌آموزان را به تفکر انتقادی و تحلیل وقایع تاریخی ترغیب کنند. این پژوهش با روش کیفی، توصیفی و کتابخانه‌ای انجام شده و داده‌های آن از منابع معتبر علمی مانند سیویلیکا، SID، نورمگز، مگ‌ایران و گوگل اسکولار استخراج گردیده است. یافته‌ها نشان می‌دهد که مهم‌ترین موانع موجود در مسیر تقویت نگرش تاریخی، شامل محدودیت‌های برنامه درسی، محتوای کتاب‌های درسی، استفاده از روش‌های تدریس سنتی و تأثیر عوامل فرهنگی و اجتماعی است. همچنین، تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد که معلمان آگاه و توانمند با به‌کارگیری روش‌های فعال، نظیر یادگیری وارونه، تحلیل مقایسه‌ای رویدادها و بهره‌گیری از داستان‌های تاریخی، می‌توانند نگرش تاریخی دانش‌آموزان را تقویت کنند. در ادامه، بر اساس یافته‌های تحقیق، اصلاح برنامه‌های تربیت معلم به‌عنوان یکی از الزامات اساسی مطرح شده است. پیشنهاد می‌شود که دوره‌های آموزشی معلمان با تمرکز بر روش‌های تدریس نوین، تقویت مهارت‌های تفکر تاریخی و آشنایی با مکاتب تاریخ‌نگاری مورد بازنگری قرار گیرد. در نهایت، نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که توانمندسازی معلمان و به‌کارگیری راهبردهای آموزشی مؤثر، می‌تواند مسیر درک عمیق‌تر تاریخ و شکل‌گیری نگرش تاریخی در دانش‌آموزان را هموار سازد.
کلیدواژه ها
معلم، نگرش تاریخی، آموزش تاریخ، روش‌های تدریس
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر