اولویت‌بندی علاقمندی‌های دانش‌آموزان ابتدایی به یادگیری حوزه‌های دانشی مطالعات اجتماعی با استفاده از تحلیل سلسله‌مراتبی
کد مقاله : 1043-5THAHCONF
نویسندگان
محمد سلیمان نژاد *1، ماهان سلیمان نژاد2
1گروه آموزشی علوم اجتماعی دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 14665-889، تهران، ایران. رایانامه: msdt59@yahoo.com
2پژوهشگر پژوهشسرای ملاصدرا، ناحیه 4 کرج. استان البرز.
چکیده مقاله
این پژوهش با رویکرد کمی و استفاده از روش پیمایشی، به بررسی اولویت‌بندی علاقمندی‌های دانش‌آموزان ابتدایی به حوزه‌های دانشی مطالعات اجتماعی پرداخته است. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه مقایسه زوجی استفاده شده و اطلاعات از دانش‌آموزان پسر پایه چهارم تا ششم مقطع ابتدایی ناحیه 4 کرج در استان البرز به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای جمع‌آوری گردید. داده‌ها از طریق 60 مصاحبه و تکمیل پرسشنامه‌های مرتبط گردآوری و پس از رسیدن به اشباع نظری، با استفاده از روش تحلیل سلسله‌مراتبی (AHP) تحلیل شدند. نتایج نشان داد که دانش تاریخ بیشترین میزان علاقمندی را در میان دانش‌آموزان به خود اختصاص داده است، در حالی که دانش اقتصادی کمترین میزان جذابیت را داشته است. همچنین، یافته‌ها حاکی از آن است که مدرسه نسبت به خانواده نقش مؤثرتری در شکل‌دهی به علاقمندی‌های دانش‌آموزان دارد. این پژوهش بر اهمیت تأثیر مدرسه و خانواده در ترغیب دانش‌آموزان به یادگیری مطالعات اجتماعی تأکید کرده و پیشنهاد می‌کند که برنامه‌های آموزشی به‌گونه‌ای طراحی شوند که با تقویت همکاری میان این دو محیط، انگیزه و مشارکت دانش‌آموزان در یادگیری حوزه‌های مطالعات اجتماعی افزایش یابد.
کلیدواژه ها
تاریخ، یادگیری، مدرسه، خانواده، مطالعات اجتماعی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر