باستان شناسی علمی کمکار در در آموزش تاریخ |
کد مقاله : 1056-5THAHCONF |
نویسندگان |
اعظم ریاحی * استادیار گروه تاریخ دانشگاه فرهنگیان البرز |
چکیده مقاله |
آموزش تاریخ، بهعنوان یکی از ارکان اساسی در درک فرهنگها، رویدادها و تحولات انسانی، همواره با چالشهایی روبهرو بوده است. معلمان و دانشآموزان غالباً با مشکلاتی مانند عدم جذابیت در محتوای درسی، محدودیت در دیدگاههای تاریخی و دشواری در ارتباط بین زمانها و مکانهای مختلف مواجه هستند. به علاوه، در بسیاری از سیستمهای آموزشی، تاریخ به صورت خطی و خشک تدریس میشود و این امر میتواند منجربه ایجاد درکی سطحی از واقعیتهای پیچیده تاریخی شود. دراین میان استفاده از علوم کمکار در آموزش تاریخ این امکان را میدهد که نه تنها واقعیتهای تاریخی چندجانبه و جامعتر بررسی شوند، بلکه دانشآموزان با استفاده از روشهای مختلف، درک عمیقتری از فرآیندهای تاریخی، فرهنگی و اجتماعی پیدا کنند. بر این اساس، مقاله حاضر درصدد است تا با روش تحلیلی- توصیفی و با کمک منابع کتابخانهای به این مساله بپردازد که علم باستانشناسی چگونه میتواند سبب ارتقا مهارتهای تفکر انتقادی دانشآموزان تاریخ شود؟بررسی دادههای موجود موید آن است که باستانشناسی به عنوان یک ابزار آموزشی قدرتمند، با ارائه تجربیات ملموس و مشارکت فعال دانشآموزان، یادگیری تاریخ را از حالت حافظهمحور به یک فرآیند پویا و جذاب تبدیل میکند. این رویکرد نه تنها درک عمیقتری از تاریخ و فرهنگ ایجاد میکند، بلکه مهارتهای تفکر انتقادی و تحلیل تاریخی را تقویت مینماید و سبب درک بهتر و عمیقتر از تاریخ به عنوان پلی بین گذشته و حال میشود . |
کلیدواژه ها |
آموزش تاریخ، علوم کمکار، باستان شناسی، یادگیری فعال |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |