بررسی روند آموزش تاریخ در مدارس در دوره های قاجار پهلوی و انقلاب اسلامی |
کد مقاله : 1060-5THAHCONF |
نویسندگان |
حمیدرضا فرض اللهی *1، میعاد کریمی2 1کارشناسی ارشد تاریخ ، دانشگاه محقق اردبیلی ، اردبیل ، ایران. 2کارشناسی ارشد تاریخ ، دانشگاه ارومیه ، ارومیه ، ایران |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر بررسی روند آموزش تاریخ و مشکلات آن در مدارس در دوره های قاجار پهلوی وانقلاب اسلامی می باشد. درس تاریخ یکی از دروس مهمی است که در مدارس و دانشگاه ها آموزش داده میشود. این درس یکی از درسهایی است که با تمامی علوم قدیم و جدید در ارتباط است و هیچ علمی نیست که از ارتباط با درس تاریخ مستثنی باشد. تاریخ بیشترین و مهمترین ارتباط را با علم سیاست دارد و همین موضوع بر اهمیت این درس افزوده است و باعث شده است که به سرعت جای خود را در مدارس تازه تأسیس شده باز کند. در ایران تاریخ ابتدا بهصورت یک درس عمومی در مدرسه دارالفنون تدریس شد و سپس به صورت تخصصی در مدرسه سیاسی در برنامهریزی آموزشی این مدرسه جایگاه اصلی خود را پیدا کرد. سرانجام با تأسیس دانشگاه تهران به عنوان یکی از دروس مهم مورد استقبال اساتید و دانشجویان قرار گرفت و همین امر بعدها موجب پیشرفت و ترقی این رشته شد. این پژوهش برآنست تا با روشی تاریخی-توصیفی به ابعاد مختلف درس تاریخ، تاریخچه آموزش تاریخ در مدارس از قاجار تا امروز بیان کند ومسائل ومشکلات آموزش تاریخ در مدارس بررسی گردد. البته محتوای کتاب های درسی دوره دوم متوسطه تحلیل می شود تا به راه حل هایی برای بهبود کیفیت آموزش تاریخ در مدارس امروزی برسیم . |
کلیدواژه ها |
آموزش تاریخ – قاجار – پهلوی – انقلاب اسلامی |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر |