معلم تراز انقلاب اسلامی (محور آموزش تاریخ): از منظر امامین انقلاب
کد مقاله : 1063-5THAHCONF
نویسندگان
حسین رضایی شریف آبادی *
استادیار، عضو هیات علمی گروه الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان خوزستان
چکیده مقاله
آموزش تاریخ یکی از ارکان اساسی نظام آموزشی هر کشور است که در شکل‌دهی به هویت فردی و جمعی، بصیرت تاریخی، و تصمیم‌گیری‌های آینده نقشی کلیدی دارد. از دیدگاه رهبر معظم انقلاب ، تاریخ نه تنها یک روایت از گذشته، بلکه ابزاری برای عبرت‌آموزی و شناخت هویت ملی و اسلامی است. معلم تاریخ در نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران باید علاوه بر انتقال داده‌های تاریخی، به تبیین و تحلیل وقایع تاریخی از منظر تمدنی و راهبردی بپردازد و در مقابله با تحریفات دشمنان، ذهن دانش‌آموزان را با حقایق گذشته آشنا سازد. این مقاله به بررسی ویژگی‌های معلم تراز انقلاب اسلامی در حوزه آموزش تاریخ و چالش‌های آن پرداخته است.
روش تحقیق به صورت توصیفی-تحلیلی است که با استفاده از منابع کتابخانه‌ای، اسناد و مراجع دینی و تاریخی، دیدگاه‌های امامین انقلاب پیرامون آموزش تاریخ مورد تحلیل قرار گرفته است. مقاله همچنین به تحلیل چالش‌ها و راهکارهای ارتقای آموزش تاریخ در نظام آموزشی کشور پرداخته و به لزوم بازنگری در محتوای آموزشی تاریخ به‌ویژه با تأکید بر اهداف انقلاب اسلامی اشاره می‌کند.
از دیدگاه امامین انقلاب ، معلم تراز باید ویژگی‌هایی چون تعهد دینی و انقلابی، علم و تخصص، الگوی اخلاقی، آگاهی از مسائل روز و شجاعت در دفاع از انقلاب اسلامی را دارا باشد. چالش‌های ساختاری، تربیتی و اجتماعی از موانع اصلی تحقق این ویژگی‌ها در آموزش تاریخ به ‌شمار می‌روند. بر اساس این پژوهش، معلمان تاریخ باید از روش‌های نوین آموزشی بهره‌برداری کنند و در کنار آموزش علمی، به تربیت اخلاقی و دینی نسل‌های آینده توجه ویژه داشته باشند
کلیدواژه ها
معلم تراز ، انقلاب اسلامی ، آموزش تاریخ ، امامین انقلاب
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر