واکاوی محتوا کتاب درسی تاریخ یازدهم انسانی با الگوی ویلیام رومی |
کد مقاله : 1064-5THAHCONF |
نویسندگان |
زهرا زرنگ *1، محمد ولی پور2، زینب زرنگ3 1دانشجوی کارشناسی آموزش تاریخ، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران 2هیئت علمی گروه آموزش تاریخ، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران 3دانشجوی کارشناسی علوم اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان ، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
محتوای کتاب درسی، یکی از عناصر مهم در نظام آموزش و پرورش و برنامه درسی است که نقش پر رنگی را در تحقق یافتن اهداف نظام تعلیم وتربیت دارد. محتوا درسی حاوی عناصری ست که در راستای تحقق یافتن کتاب های درسی سازماندهی می شوند که به وسیله تحلیل محتوا می توان به بررسی قابلیت ها و کاستی های کتاب درسی پی برد. این روش کمک می کند تا برنامه ریزان درسی به نقاط قوت و ضعف کتاب های درسی پی ببرند و در پی بهتر کردن کتاب های درسی باشند. هدف پژوهش حاضر تحلیل و بررسی محتوای کتاب تاریخ یازدهم انسانی بر اساس مقوله های مورد نظر ویلیام رومی می باشد. تحقیق ، از نوع تحلیلی بوده و برای بررسی داده ها و اطلاعات از ارزش های مناسب آمار توصیفی مانند: ضریب ، رسم نمودار، محاسبه یادگیری دانش آموزان با کل متن، تصاویر و فعالیت ها استفاده شده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که ضریب درگیری متن01/0، که متن به صورت غیرفعال است و ارزش پژوهش و تفکر کمتری دارد. ضریب درگیری تصاویر36/0 است و رویکردی غیر فعال دارد و منجر به فعالیت دانش آموزان نمی شود و ضریب یادگیری سوالات و فعالیت ها 3 /1 می باشد که این بخش کتاب در حد توان فراگیران است . بنابراین با شناسایی بخش های غیرفعال ،معلمان می توانند راهبرد هایی جهت رفع این مشکل اتخاذ کنند و این ضعف را از طریق شیوه های جایگزین، جبران نمایند. |
کلیدواژه ها |
تاریخ یازدهم انسانی، تحلیل محتوا، کتاب درسی، ویلیام رومی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |