واقعیت گسترده در خدمت آموزش تاریخ: از تجربههای جهانی تا کاربردهای محلی. |
کد مقاله : 1068-5THAHCONF |
نویسندگان |
امیر مثنوی *1، فرید امرایی2، زهرا ابراهیمی نسب3 1هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان 2دانشجوی دکتری تخصصی فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد، معاونت پژوهشی اداره آموزش و پرورش شهرستان بروجرد 3کارشناس برنامه ریزی آموزشی دانشگاه شهید چمران اهواز |
چکیده مقاله |
هدف: این مقاله با هدف بررسی کاربرد فناوریهای واقعیت گسترده در آموزش تاریخ و تحلیل پتانسیل این فناوریها در ایران نوشته شده است. در این پژوهش، تمرکز بر بررسی نمونههای موفق جهانی و داخلی در استفاده از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در آموزش تاریخ، بهویژه در زمینههای بازسازی مکانها و رویدادهای تاریخی و ایجاد تجربیات تعاملی برای دانشآموزان و دانشجویان است. روش: روش تحقیق در این مقاله بهصورت تحلیلی- توصیفی است. ابتدا به شیوۀ تدوین مقاله، بهصورت بررسی کیفی، نمونههای جهانی و داخلی موفق در استفاده از فناوریهای XR معرفی شده است. پس از آن، با تحلیل محتوای پروژههای مختلف مانند Rome Reborn، Google Expeditions، و نمونههای داخلی نظیر اپلیکیشن "میراثبان" و تور مجازی تخت جمشید، به تحلیل ویژگیهای کلیدی این پروژهها پرداخته و ارتباط آنها با نیازهای آموزشی تاریخ در ایران مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین، چالشها و محدودیتهای استفاده از این فناوریها در ایران، بهویژه مشکلات زیرساختی، فرهنگی و تحریمی، تحلیل و پیشنهاداتی برای رفع آنها ارائه شده است. یافتهها: یافتهها نشان میدهند که استفاده از فناوریهای XR میتواند تجربههای آموزشی جذاب و مؤثری را برای یادگیری تاریخ ایجاد کند. پروژههای موفق جهانی و داخلی اثبات کردهاند که این فناوریها میتوانند بهعنوان ابزاری قوی برای تجسم رویدادها و مکانهای تاریخی، تعامل با شخصیتهای تاریخی و درک بهتر ساختارهای اجتماعی و سیاسی در تاریخ استفاده شوند. با این حال، در ایران چالشهایی نظیر محدودیتهای زیرساختی، تحریمها و کمبود منابع بومی برای تولید محتوای XR وجود دارد. |
کلیدواژه ها |
فناوریهای واقعیت گسترده، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، آموزش تاریخ، پروژههای XR، آموزش تعاملی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |