تحلیل محتوای کتاب‌های تاریخ رشته ادبیات و علوم انسانی از نظر میزان توجه به موضوع خلیج فارس
کد مقاله : 1069-5THAHCONF
نویسندگان
حیدر امیری *
مدرس دانشگاه فرهنگیان و کارشناس مسئول امور پژوهشی و فناوری
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف تحلیل محتوای کتاب‌‌‍‌های تاریخ رشته ادبیات و علوم انسانی از نظر توجه به خلیج فارس انجام شده است. مسأله اصلی پژوهش پاسخ به این سئوال است که در کتاب‌های تاریخ رشته ادبیات و علوم انسانی چاپ 1403 به چه میزان به خلیج فارس توجه شده است؟روش پژوهش، تحلیل محتوای کمی است و برای انتخاب مؤلفه‌های نگاه به خلیج فارس از روش توصیفی و برای تجزیه و تحلیل کتاب از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. قلمرو پژوهش، محتوای کتاب‌های تاریخ(1)،(2)و(3) رشتۀ ادبیات و علوم انسانی شامل 5135 جمله، 526 تصویر و نقشه، 1086 پرسش و فعالیت و 56 جدول و نمودار و در مجموع 6803 مورد بود. نمونه آماری نیز سه جلد کتاب تاریخ مقطع متوسطه رشته ادبیات و علوم انسانی وزارت آموزش و پرورش می‌‌باشد. برای گردآوری داده‌ها از چک لیست محقق ساخته استفاده شد. ابزار جمع آوری اطلاعات، سیاهۀ تحلیل محتوای کتاب‌های تاریخ رشته ادبیات و علوم انسانی است که بر اساس مبانی نظری تهیه و روایی آن توسط متخصصان علوم تربیتی تأیید شده است. واحد تحلیل نیز جملات کتاب‌های تاریخ بوده است. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که در مجموع، در محتوای کتاب‌های تاریخ رشته ادبیات وعلوم انسانی کتاب پایه دهم 40/2 درصد بیشترین فراوانی و هم‌چنین در سه کتاب‌ متن نوشتاری با 28/16 بیشترین فراوانی و در مجموع در سه کتاب 87/1 درصد به خلیج فارس توجه شده است. نتایج یافته‌ها حاکی از آن است که درصد توجه به خلیج فارس در محتوای سه کتاب مناسب نیست.
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا، کتاب تاریخ، خلیج فارس، رشته ادبیات و علوم انسانی؛
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر