نقش کتاب‌های وزارت در تعلیم تاریخ؛ نمونه موردی: دستورالوزاره اصفهانی
کد مقاله : 1071-5THAHCONF
نویسندگان
مجید سپهوند *1، مجتبی رومانی2، حمید چنگایی2
1دانشگاه لرستان
2دانشگاه پیام نور لرستان
چکیده مقاله
برای تعلیم تاریخ در عصر حاضر باید از منابع، متون و مطالب متعددی استفاده کرد و نقش هر یک از آن‌ها را در جایگاه علمی خود نشان داد. بخشی از این منابع کتاب‌هایی هستند که به آداب وزارت می‌پردازند، از جمله: "دستورالوزرا"ی اصفهانی. در متن این نوع آثار که مبنای اصلی آن‌ها دستورالعمل‌هایی برای وزیران است، نکات تاریخی فراوانی وجود دارد که با مطالعه آن‌ها، برخی موارد تاریخی روشن می‌شوند. قرار گرفتن وزیر در جایگاهی که حد واسط بین پادشاه و مردم بود، باعث می‌شد سیاست آن روز که تاریخ امروز است، حاوی نکات آموزشی جالبی برای علاقه‌مندان و دوستداران تاریخ باشد. در تاریخ ایران، وزرا از ارکان اصلی حکومت به شمار می‌رفتند و همین امر بار تعلیمی تاریخی آن‌ها را نشان می‌دهد. هدف از این تحقیق، نشان دادن اهمیت "دستورالوزرا" در توجه به علم تاریخ و تعلیم آن است. اهمیت و ضرورت این تحقیق، آشکار ساختن نقش "دستورالوزرا"ها با تکیه بر "دستورالوزاره" اصفهانی در یادگیری و تعالیم تاریخی به آیندگان است.
کلیدواژه ها
وزارت، تعلیم تاریخ، دستورالوزاره، اصفهانی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر