بررسی تکاپو های آموزشی و فرهنگی عصر پهلوی با تکیه بر نقش مطبوعات
کد مقاله : 1073-5THAHCONF
نویسندگان
محمدرضا علم1، زینب قدمی *2
1استاد تمام گروه تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی ، دانشگاه شهید چمران اهواز ، ایران
2دانشجوی دکتری تاریخ ایران بعد از اسلام ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی ، دانشگاه شهید چمران اهواز ، ایران
چکیده مقاله
هدف اصلی این تحقیق، تحلیل فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی در دوران پهلوی با تأکید بر نقش رسانه‌ها است. برای نیل به این هدف، از روش پژوهش تاریخی-تحلیلی بهره‌برداری شده است. نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که ساختارهای سیاسی و رویکردهای اتخاذشده تأثیر قابل‌توجهی بر کیفیت نظام آموزشی و فرهنگی داشته‌اند. دوران پهلوی اول و دوم به‌عنوان یک دوره مهم و تحول‌آفرین در تاریخ معاصر ایران شناخته می‌شود؛ زیرا در این زمان، جریانی بزرگ از تفکر و سیاست به نام نوسازی و مدرن‌سازی شکل گرفت که تغییرات قابل‌توجهی در نظام آموزشی و فرهنگی به همراه داشت. به همین دلیل، شاه و دولتمردان به‌عنوان رهبران سیاسی و فرهنگی این جریان، متعهد به ترسیم خط‌مشی تغییرات و تحولات بودند. این اندیشه که در قالب یک هژمونی شکل گرفته بود، با کمک رسانه‌ها تبیین شد. رسانه‌ها به‌عنوان یکی از ابزارهای اصلی این تحولات، نقش مهمی در گسترش ایده‌های مدرنیزاسیون، هویت ملی و اصلاحات اجتماعی ایفا کردند. با این حال، این تلاش‌ها همواره با چالش‌هایی نظیر تمرکز بیش از حد بر تبلیغ سیاست‌های حکومتی در رسانه‌ها، محدودیت آزادی بیان و تمرکز قدرت در حوزه فرهنگ مواجه بوده است.
کلیدواژه ها
آموزش، فرهنگ، عصر پهلوی، مطبوعات.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی