بررسی اهمیت و ضرورت آموزش تاریخ در روند تربیت شهروندی
کد مقاله : 1078-5THAHCONF
نویسندگان
فروزان ادیب فر *1، ریحانه رضوانی2، عاطفه یاوری3
1عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان استان لرستان گروه آموزش تاریخ
2دانشجو معلم رشته آموزش تاریخ دانشگاه فرهنگیان لرستان
3دانشجومعلم رشته آموزش تاریخ دانشگاه فرهنگیان لرستان
چکیده مقاله
بسیاری از اساتید درس تاریخ معتقدند آموزش تاریخ فراتر از صرف یادگیری وقایع گذشته، نقشی بنیادین در تربیت شهروندی و شکل‌گیری جامعه‌ای شایسته و مسئولیت‌پذیر ایفا می‌کند، چرا که هویت مردم یک جامعه باعث انسجام و علاقه مندی آنها به میهن و سرزمینشان بوده و دلبستگی به هویت ملی با شناخت دقیق پیشینه ی تاریخی ارتباط مستقیمی دارد. در عصر حاضر باتوجه به اینکه با چالش‌های پیچیده جهانی روبرو هستیم، اهمیت آموزش تاریخ دوچندان می‌شود. این پژوهش که با روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از جدیدترین منابع کتابخانه‌ای انجام پذیرفته است ، به دنبال پاسخ به این پرسش است که آیا در تربیت شهروندی مردم یک جامعه آموزش تاریخ می تواند تاثیر داشته باشد یا خیر ؟ در همین راستا بررسی اهمیت و ضرورت آموزش تاریخ در روند تربیت شهروندی مورد مطالعه قرار گرفت و منتج به این نتیجه گردید که آموزش تاریخ عنصری کلیدی در تربیت شهروندی و ارتقای سطح آگاهی و مشارکت اجتماعی است و با به‌کارگیری روش‌های نوین آموزشی در ارائه آموزش تاریخ به گونه‌ای جذاب و تعاملی، می‌تواند در شکل‌گیری شهروندان مسئولیت پذیر و جامعه‌ای پیشرفته نقش بسیار موثری داشته باشد
کلیدواژه ها
آموزش، تاریخ، تربیت، تربیت شهروندی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی