بررسی مقایسهای منابع آموزش تاریخ در مدارس کشورهای عراق و مصر |
کد مقاله : 1079-5THAHCONF |
نویسندگان |
حسین عساکران *1، فضل اله فولادی پور2 1دانشگاه فرهنگیان پردیس علامه طباطبای لرستان. 2دانشگاه فرهنگیان پردیس علامه طباطبایی لرستان |
چکیده مقاله |
امروزه، آموزش تاریخ در برخی کشورها تحول اساسی پیدا کرده است و در رویکردهای جدید، موضوعات مختلف و مفاهیم جدیدی ذیل عنوان آموزش تاریخ مطرح شده و روشهای متنوعی نیز برای آموزش آنها ابداع گردیده است. یکی از عناصر اصلی تعلیم و تربیت جهت انتقال مفاهیم در مدارس کتابهای درسی محسوب میشوند. برنامهریزان و دست اندرکاران آموزش و پرورش هر کشوری از طریق این منابع میتوانند، اهداف آموزشی مورد نظر را به دانش آموزان انتقال دهند. به همین لحاظ محتوای این کتابها دست مایه مناسبی برای ارزیابی فعالیتهای آموزشی در حوزه تولید محتوای آموزشی میباشند. کشورهای عراق و مصر بستر شکل گیری تمدن های ریشهدار و تحولات سیاسی اجتماعی در طی هزارهها بوده اند و همچنین اشتراک تاریخی و فرهنگی آن ها با ایران. از این جهت ضرورت شناخت آن، می تواند از نکات مثبت آن در نظام آموزش کشور ما در بحث آموزش تاریخ استفاده کرد. پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوا و مقایسه و بررسی کتابهای درسی تاریخ مدارس در نظام آموزشی و در حوزه آموزش تاریخ دو کشور عراق و مصر با هدف مطالعه تطبیقی و بررسی میزان کمّی به روش کتابخانهای و توصیفی انجام شده است. |
کلیدواژه ها |
عراق، مصر، آموزش تاریخ، مقاطع تحصیلی، آموزش و پرورش تطبیقی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |