بیان مفهوم صلح با آموزش تاریخ |
کد مقاله : 1082-5THAHCONF |
نویسندگان |
مجتبی گراوند1، داریوش نظری1، طاهره نظری ایلخانی آبادی *2 1دانشیار گروه تاریخ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران 2دانشجوی دکترای گروه تاریخ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران |
چکیده مقاله |
آموزش تاریخ میتواند نقش اساسی در ترویج صلح پایدار داشته باشد. بررسی و تحلیل رویدادهای تاریخی به دانشآموزان این امکان را میدهد تا علل و پیامدهای درگیریها و جنگها را درک کرده و به اهمیت عدالت، همبستگی و همکاری بینالمللی پی ببرند. در این راستا، پرسش اصلی این پژوهش آن است که چگونه میتوان از آموزش تاریخ به عنوان ابزاری برای ترویج صلح پایدار و تقویت مهارتهای حل تعارض استفاده کرد؟ نظریههای مختلف در حوزه آموزش صلح، ابعاد گوناگون این مفهوم را از جمله نبود جنگ، کاهش خشونت، صلح درونفرهنگی و صلح محیطزیستی مورد توجه قرار میدهند. ارائه نمونههای تاریخی از موفقیتها و شکستهای تلاشهای صلحآمیز میتواند موجب تقویت نگرشهای مثبت نسبت به تفاوتهای فرهنگی و اجتماعی شود و مهارتهای مذاکره و حل تعارض را در دانشآموزان پرورش دهد. این پژوهش با رویکرد توصیفی – تحلیلی به بررسی مفهوم صلح در آموزش تاریخ و برنامه درسی پرداخته و تلاش میکند نشان دهد که چگونه آموزش تاریخ میتواند به توسعه فرهنگ صلح و همزیستی مسالمتآمیز در جوامع کمک کند. |
کلیدواژه ها |
آموزش تاریخ، صلح ، همزیستی مسالمت آمیز، مهارت حل تعارض |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |