| بیان مفهوم صلح با آموزش تاریخ | 
| کد مقاله : 1082-5THAHCONF | 
| نویسندگان | 
| مجتبی  گراوند1، داریوش  نظری1، طاهره  نظری ایلخانی آبادی *2 1دانشیار گروه تاریخ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران 2دانشجوی دکترای گروه تاریخ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران | 
| چکیده مقاله | 
| آموزش تاریخ میتواند نقش اساسی در ترویج صلح پایدار داشته باشد. بررسی و تحلیل رویدادهای تاریخی به دانشآموزان این امکان را میدهد تا علل و پیامدهای درگیریها و جنگها را درک کرده و به اهمیت عدالت، همبستگی و همکاری بینالمللی پی ببرند. در این راستا، پرسش اصلی این پژوهش آن است که چگونه میتوان از آموزش تاریخ به عنوان ابزاری برای ترویج صلح پایدار و تقویت مهارتهای حل تعارض استفاده کرد؟ نظریههای مختلف در حوزه آموزش صلح، ابعاد گوناگون این مفهوم را از جمله نبود جنگ، کاهش خشونت، صلح درونفرهنگی و صلح محیطزیستی مورد توجه قرار میدهند. ارائه نمونههای تاریخی از موفقیتها و شکستهای تلاشهای صلحآمیز میتواند موجب تقویت نگرشهای مثبت نسبت به تفاوتهای فرهنگی و اجتماعی شود و مهارتهای مذاکره و حل تعارض را در دانشآموزان پرورش دهد. این پژوهش با رویکرد توصیفی – تحلیلی به بررسی مفهوم صلح در آموزش تاریخ و برنامه درسی پرداخته و تلاش میکند نشان دهد که چگونه آموزش تاریخ میتواند به توسعه فرهنگ صلح و همزیستی مسالمتآمیز در جوامع کمک کند. | 
| کلیدواژه ها | 
| آموزش تاریخ، صلح ، همزیستی مسالمت آمیز، مهارت حل تعارض | 
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر | 
