آموزش چندفرهنگی و تربیت شهروندی جهانی با تأکید بر آموزش تاریخ: آمادهسازی دانشآموزان برای جهانی به هم پیوسته |
کد مقاله : 1084-5THAHCONF |
نویسندگان |
عباس پورسلیم * استادیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
در جوامع بههمپیوسته امروزی، آموزش چندفرهنگی و تربیت شهروندی جهانی به عنوان چارچوبهای اساسی در گفتمان آموزشی مطرح میشوند و هدف آنها تجهیز دانشآموزان به مهارت، دانش و نگرشهای لازم برای جهانی متنوع و متصل است. هدف پژوهش حاضر بررسی مبانی نظری آموزش چندفرهنگی و تربیت شهروندی جهانی و ارتباط آنها با زمینههای آموزشی معاصر با تأکید بر آموزش تاریخ و همچنین شناسایی چالشها و ارائه راهکارها و راهبردهای کاربردی برای پیادهسازی آنها در جهت آمادهسازی دانشآموزان برای ارتباطات جهانی است. روش پژوهش کیفی و مبتنی بر تحلیل اسناد کتابخانهای است. یافتههای پژوهش حاکی از چالشهای ساختاری و سیستمی و مسئله اینترسکشنالیتی در نظامهای آموزشی است که اجرای مؤثر آموزش چندفرهنگی و شهروندی جهانی را دشوار میسازد. نتایج پژوهش با تأکید بر اهمیت موضوع در راستای احترام به تنوع فرهنگی و تلاش برای آیندهای پایدار، پیشنهاداتی عملی برای پیادهسازی آموزش چندفرهنگی و تربیت شهروندی جهانی با تأکید بر آموزش تاریخ در نظامهای آموزشی را ارائه کرده است. |
کلیدواژه ها |
آموزش، آموزش چندفرهنگی، تربیت شهروندی جهانی، آموزش تاریخ، دانشآموزان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |