آموزش تاریخ به روش جستجوگری به شیوۀ محاکم قضایی |
کد مقاله : 1087-5THAHCONF |
نویسندگان |
موسی الرضا بخشی استاد * استادیار گروه آموزش تاریخ، دانشگاه فرهنگیان، ایران، تهران. |
چکیده مقاله |
روش تدریس جستجوگری به شیوة محاکم قضایى یکی از روش های نوین و فعّال تدریس است که با الهام گرفتن از ساختار و فرآیندهای محاکم قضایی، دانشآموزان را در موقعیتهایی مشابه وکیل، قاضی یا هیئت منصفه قرار میدهد تا با بررسی شواهد و استدلالهای منطقی، به تصمیمگیری نهایی دست یابند. این پژوهش به بررسی نحوۀ کاربرد این روش در آموزش تاریخ میپردازد و تأثیرات آن را بر توسعۀ مهارتهای انتقادی و تحلیلی فراگیران مورد واکاوی قرار می دهد. یافته های این نوشتار نشان میدهد، بهکارگیری این روش، به دانشآموزان کمک میکند، رویدادهای تاریخی را به صورت عمیقتر و منطقیتر درک کنند و علاوه بر این که آموزش درس تاریخ جذابتر میشود، مهارتهای تحلیلی، تفکّر انتقادی و مشارکت فعال دانشآموزان در فرآیند یادگیری را بهبود می بخشد و به آنان فرصت میدهد تا در یک چارچوب منطقی فکر کنند و تصمیمات خود را بر اساس شواهد و استدلال منطقی اتخاذ کنند. |
کلیدواژه ها |
آموزش تاریخ. روش محاکم قضایی، تدریس فعال، تفکر انتقادی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |