نقش مطالعات بین‌رشته‌ای در آموزش تاریخ
کد مقاله : 1088-5THAHCONF
نویسندگان
حسن جعفری *
معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه فرهنگیان لرستان
چکیده مقاله
مطالعات بین‌رشته‌ای در آموزش تاریخ به‌عنوان رویکردی نوین و ضروری در فرایند تدریس تاریخ مطرح شده است. این رویکرد با ترکیب رشته‌های مختلف علمی مانند جامعه‌شناسی، جغرافیا، فلسفه و روان‌شناسی، به درک جامع‌تری از رویدادهای تاریخی کمک می‌کند و فرصتی برای تحلیل تاریخ از ابعاد مختلف فراهم می‌آورد. استفاده از این رویکرد در آموزش تاریخ باعث تقویت تفکر انتقادی و توانایی تجزیه و تحلیل پیچیدگی‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی تاریخ می‌شود و می‌تواند به‌عنوان یک استراتژی مؤثر، آموزش تاریخ را به تجربه‌ای چندبعدی و پویا تبدیل کند. همچنین، این روش به دانش‌آموزان و دانشجویان کمک می‌کند تا تاریخ را نه‌فقط به‌عنوان یک سلسله وقایع بلکه به‌عنوان یک فرایند پویا و تأثیرگذار در زمینه‌های مختلف اجتماعی و جهانی بشناسند. مقاله حاضر به بررسی تأثیرات مطالعات بین‌رشته‌ای در آموزش تاریخ، مزایای آن و چالش‌های پیاده‌سازی این رویکرد در کلاس‌های تاریخ می‌پردازد و پیشنهاداتی برای بهبود تدریس تاریخ از طریق این روش ارائه می‌دهد.
کلیدواژه ها
مطالعات، بین‌رشته‌ای، آموزش تاریخ
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر