تحلیل محتوای کتاب تاریخ ششم دبستان با توجه به مفهوم حقوق شهروندی و تکنیک ویلیام رومی
کد مقاله : 1092-5THAHCONF
نویسندگان
سعید رومانی *1، شجاع عربان2، اسفندیار سپهوند3، فاطمه مولائی4
1استادیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.s.roomani@cfu.ac.ir
2استادیارگروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
3استادیارگروه آموزشی روانشناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
4کارشناس اموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان لرستان
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای متن، تصاویر و سوالات کتاب تاریخ پایه ششم دبستان بر اساس تکنیک ویلیام رومی ، مک لافلین و مفهوم حقوق شهروندی بود. روش تحقیق توصیفی تحلیلی و از نوع تحلیل محتوا بود. جامعه و نمونه آماری این پژوهش کتاب تاریخ پایه ششم بود که نمونه و ابزار متناسب با تکنیک و مفاهیم استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که میانگین ضریب درگیری متن با توجه به تکنیک ویلیام رومی (3/0) است که نشان دهنده ی نگارش متن کتب به شیوه ی غیرفعال است، ضریب درگیری تصاویر(1/1) محاسبه شد که نشان می‌دهد تصاویر نفش بسزایی در فعال کردن دانش اموزان دارد و ضریب درگیری پرسش ها نیز با(7/0) نشان داد که پرسش ها نقش زیادی در فعال کردن دانش اموزان دارند. همچنین مفهوم حقوق شهروندی با مقوله های(حقوق فرهنگی، حقوق اجتماعی، حقوق سیاسی، حقوق اقتصادی، حقوق مدنی و قضایی) مورد بررسی قرار گرفت و نتایج حاصل بدین صورت بود که فرض صفر رد و فرض محقق تایید شد به بیانی دیگر در کتاب به تمام مقوله ها به یک میزان توجه نشده است و بین فراوانی های مشاهده شده و مورد انتظار تفاوت معناداری وجود دارد.به مولفین کتاب پیشنهاد می گردد در تالیفات بعدی به تمام سطوح حقوق شهروندی تاکید شود و کتاب متناسب با سطح فعالیت دانش آموزان باشد.
کلیدواژه ها
واژگان کلیدی: تحلیل محتوا، تاریخ ششم، ویلیام رومی، مک لافین، حقوق شهروندی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر