بررسی روش های تدریس تاریخ به شیوه های جذاب و تاثیر آن بر یادگیری |
کد مقاله : 1094-5THAHCONF |
نویسندگان |
امیرحسین توانگر *، زهرا خدمتی، حدیث رکندینی دانشجو معلم |
چکیده مقاله |
هدف این مقاله بررسی روشهای تدریس تاریخ به شیوههای جذاب و تأثیر آن بر فرآیند یادگیری دانشآموزان است. تدریس تاریخ بهویژه در دوران معاصر، با چالشهای زیادی روبهرو است که شامل کاهش علاقهمندی دانشآموزان، دشواری در انتقال مفاهیم تاریخی و ناتوانی در ارتباطسازی اطلاعات با دنیای واقعی میشود. در این راستا، استفاده از شیوههای نوین و جذاب تدریس میتواند گامی مؤثر در حل این مشکلات و بهبود یادگیری باشد. این مقاله به بررسی روشهای مختلفی چون استفاده از فناوریهای نوین آموزشی (مانند نرمافزارهای تعاملی، پلتفرمهای آنلاین و رسانههای اجتماعی)، روشهای فعال و مشارکتی (همچون یادگیری مبتنی بر پروژه، بازیهای آموزشی و شبیهسازی)، و نیز شیوههای سنتی مانند داستانگویی، استفاده از مستندات تصویری و ویدیویی، و کارگاههای آموزشی میپردازد. همچنین، تأثیر این روشها بر میزان انگیزه، تعامل و درک دانشآموزان از مفاهیم تاریخی مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد. یافتهها نشان میدهند که استفاده از این شیوهها نه تنها موجب افزایش علاقهمندی دانشآموزان به درس تاریخ میشود، بلکه باعث تقویت یادگیری فعال، تفکر انتقادی و توانایی تحلیل مسائل پیچیده تاریخی میگردد. این مقاله در نهایت بر اهمیت تغییر رویکردها در تدریس تاریخ تأکید دارد و پیشنهاداتی برای معلمان ارائه میدهد تا از این روشهای جذاب در کلاسهای خود بهرهبرداری کنند و تجربه یادگیری بهتری برای دانشآموزان فراهم سازند. |
کلیدواژه ها |
تدریس،تاریخ،شیوه جذاب،یادگیری |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |