چالش ها و رویکرد های نوین آموزش تاریخ در مدارس
کد مقاله : 1096-5THAHCONF
نویسندگان
شبنم حسنی *1، سامان ستاریان2
1فرهنگی
2استاد دانشگاه لرستان
چکیده مقاله
جایگاه و نقش آموزش تاریخ در مراکز علمی و مدارس در باز شناسایی هویت ملی و دینی ما مورد توجه سیاست‌گذاران حوزه اموزش می باشد. در این پژوهش که برگرفته از یک تجربه زیسته معلم تاریخ در کلاس درس می‌باشد، تلاش گردیده اهمیت آموزش تاریخ در سه حیطه؛ تاریخ و بازشناسی هویت ملی ، تاریخ و نقش آن در وحدت و انسجام ملی و تاریخ و عبرت‌آموزی را برای دانش‌آموزان تشریح گردد. پژوهشگران ابتدا چالش‌های آموزش تاریخ در مدارس را بررسی و با توجه با تجارب تدریس در مدارس این رویکردها را مورد نقد و بررسی قرار داده و در ادامه به معرفی رویکردهای نوین در عصر حاضر در حوزه آموزش تاریخ از جمله راهکار‌هایی همچون بازی‌های آموزشی و ساخت درس‌افزارهای آموزشی با کمک نرم افزارهای مانند Articulate storyline, powerpoint , Adobe Captivate وتغییر در روش تدریس و استفاده از روش یادگیری معکوس و تدریس به روش فعال و گروهبندی دانش آموزان و تولید محتوا توسط خود دانش‌آموزان و بازدید از بناهای تاریخی و بازی پرداختند و به شیوه عملیاتی آنها را در کلاس درس و به طور اخص در پایه دهم رشته علوم انسانی مدرسه فرزانگان کرمانشاه به اجرا گذاشتند که حاصل آن کسب رتبه اول کشوری جشنواره برتر الگوی های تدریس در درس تاریخ در سال 1402 بود. نتایج نشان داد کلاس تاریخ تبدیل به کلاسی فعال ،پویا و دانش آموز محور گردید و همچنین موجب ارتقاء خوباوری و اعتمادبه‌نفس و رشد قدرت تفکر و تجزیه تحلیل و درک مفاهیم در آنان گردید.
کلیدواژه ها
آموزش تاریخ- دانش آموز- رویکرد – مدرسه- معلم
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی