بررسی نقش صحیفه سجادیه در آموزش تاریخ |
کد مقاله : 1100-5THAHCONF |
نویسندگان |
محمدحسین صادقی درویشی *1، حمزه مؤمنی میوله2، محمدباقر سپهوندی3 1گروه الهیات و معارف دانشگاه فرهنگیان لرستان 2دانشجوی دکتری جامعه شناسی، کارشناس مسئول آموزش دانشگاه فرهنگیان لرستان 3دانشجوی ارشد کارگردانی نمایش دانشگاه آزاد |
چکیده مقاله |
صحیفه سجادیه، مجموعهای از دعاها و مناجاتهای امام زین العابدین (علیهالسلام) است که بهعنوان یکی از مهمترین متون اسلامی شناخته میشود. این اثر نه تنها به جنبههای معنوی و اخلاقی پرداخته، بلکه در زمینه آموزش تاریخ نیز حاوی نکات و آموزههای ارزشمندی است. با توجه به غفلت از این جنبه در متون آموزشی، این پژوهش به بررسی نقش صحیفه سجادیه در آموزش تاریخ و تأثیر آن بر فهم و درک تاریخ اسلام و معارف اهل بیت (علیهمالسلام) میپردازد. این پژوهش از روشهای کتابخانهای و تحلیل محتوا بهره میبرد. در این راستا، متون صحیفه سجادیه بهدقت بررسی شده و ارتباط آنها با وقایع تاریخی، شخصیتهای مهم و آموزههای اسلامی تحلیل گردیده است. همچنین، با استفاده از منابع تاریخی و تفسیری، به تبیین نقش این اثر در آموزش تاریخ پرداخته شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که صحیفه سجادیه بهعنوان یک منبع غنی، میتواند در آموزش تاریخ بهویژه تاریخ اسلام و اهل بیت (ع) نقش مؤثری ایفا کند. این اثر با ارائه دعاها و مناجاتهایی که به وقایع تاریخی، مصائب اهل بیت (ع) و آموزههای اخلاقی و اجتماعی مرتبط است، میتواند به درک عمیقتری از تاریخ اسلام و تأثیرات آن برجامعه معاصر کمک کند. همچنین، صحیفه سجادیه بهعنوان یک ابزار آموزشی، میتواند به تقویت هویت اسلامی و فرهنگی در نسلهای جدید کمک نماید. |
کلیدواژه ها |
صحیفه سجادیه، آموزش تاریخ، تاریخ اسلام، زین العابدین (ع). |
وضعیت: پذیرفته شده |