تحلیل کیفی دیدگاه‌های معلمان تاریخ درباره فناوری‌های دیجیتال در آموزش تاریخ
کد مقاله : 1117-5THAHCONF
نویسندگان
فتح اله کوشکی *
استادیار، گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی ۸۸۹ -۱۴۶۶۵، تهران، ایران.
چکیده مقاله
در دنیای امروز، فناوری به بخش جدایی‌ناپذیری از فرایند آموزش تبدیل شده است؛ ازاین‌رو، بازنگری در روش‌های سنتی آموزش امری اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد. بنابراین، معلمان باید ضمن کسب مهارت در استفاده از ابزارهای دیجیتال، این فناوری‌ها را به شیوه‌ای کارآمد در فرایند آموزش به ‌کار گیرند. پژوهش حاضر با هدف تحلیل کیفی دیدگاه‌های معلمان تاریخ درباره فناوری‌های دیجیتال در آموزش تاریخ انجام شد. جامعه آماری پژوهش، شامل معلمان تاریخ دوره متوسطه استان لرستان در سال تحصیلی 1404-1403 که تجربه استفاده از فناوری‌های دیجیتال را در تدریس خود دارند. روش نمونه گیری هدفمند از نوع گلوله برفی بود که تا مرحله اشباع نظری یافته ها، 15 نفر از جامعه آماری انتخاب شد. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبه تخصصی نیمه‌ساختاریافته بود. روایی ابزار پژوهش از طریق تأیید محتوایی سؤالات توسط خبرگان حوزه پژوهش حاضر انجام شد و پایایی آن نیز با استفاده از کدگذاری هم‌زمان داده‌ها توسط چند پژوهشگر تضمین شد. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل مضمون رایج در تحقیقات کیفی استفاده شد. براساس یافته های پژوهش از تحلیل کیفی دیدگاه‌های معلمان تاریخ درباره فناوری‌های دیجیتال در آموزش تاریخ، مضامین اصلی شامل فناوری های مورد استفاده در تدریس تاریخ، تأثیر فناوری ها بر روش های تدریس تاریخ، تأثیر فناوری‌ها بر تعامل و درک مفاهیم توسط دانش‌آموزان، چالش‌های استفاده از فناوری در تدریس تاریخ و پیشنهادها برای بهبود استفاده از فناوری در تدریس تاریخ شناسایی شد.
کلیدواژه ها
فناوری های دیجیتال، آموزش تاریخ، معلمان تاریخ، تحلیل کیفی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی