تحلیل محتوای کتاب تاریخ اسلام علوم و معارف اسلامی بر اساس ساحت های تربیتی و ضریب درگیری ویلیام رومی |
کد مقاله : 1118-5THAHCONF |
نویسندگان |
زهرا بهاروند ایران نیا1، سعید رومانی *2، مهتاب چنگایی3، عسگر جودکی4 1هیأت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان ایران پردیس آیت الله کمالوند لرستان خرم آباد 2استادیار گروه آموزشی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان،تهران،ایران 3استادیار، دانشگاه فرهنگیان ایران، تهران 4کارمند. دانشگاه فرهنگیان ایران تهران |
چکیده مقاله |
این پژوهش باهدف تحلیل محتوای کتاب درسی تاریخ اسلام یازدهم علوم و معارف اسلامی بر اساس ساحتهای تربیتی و ضریب درگیری ویلیام رومی انجامشده است. روش تحقیق بهصورت کیفی و از نوع تحلیل محتوا بود. جامعه و نمونه انتخابشده از نوع کتاب بود. روش گردآوری اطلاعات و بررسی اسناد از کتاب انتخابشده است. روش تجزیهوتحلیل در این پژوهش از دو آزمون و فرمول خی دو و ضریب درگیری ویلیام رومی بود. یافتههای تحقیق نشان میدهد که در این کتاب میزان توجه به مؤلفههای تربیتی در سند تحول بهطور نامتوازن توزیع شده است بهگونهای که بیشتر بر ساحت تربیتی اجتماعی سیاسی تأکید شده است و بر سایر ساحتها چندان اهمیتی قائل نشده است که یکی از ضعفهای کتاب بود، همچنین در ارتباط با ضریب درگیری ویلیام رومی متن کتاب و تصاویر موجود در کتاب غیرفعال بود که نشان میدهد که کتاب بیشتر بر مفروضات تأکید داشته و دانش آموزان را وادار به فعالیت و درگیری در ارتباط با کتاب نکرده است و این امر موجب یکنواختی متن کتاب و خستگی دانش آموزان شده است و تحلیل سوالات نشان دهنده فعال بودن بیش از حد و نرمال است. بنابراین پیشنهاد می شود در تالیفات بعدی بر تمام ساحت های تربیتی و فعال بودن متن و تصاویرکتاب برای دانش آموزان تاکید شود. |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوا، ضریب درگیری ویلیام رومی، ساحت های تربیتی، تاریخ اسلام |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |