آموزش مفاهیم آزادی و مسئولیتپذیری به دانشآموزان در درس تاریخ |
کد مقاله : 1119-5THAHCONF |
نویسندگان |
صمد رحمتی * استادیار، گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
چکیده در این مقاله به بررسی اهمیت و چگونگی آموزش مفاهیم "آزادی" و "مسئولیتپذیری" در درس تاریخ به دانشآموزان پرداخته شد. هدف، تربیت شهروندان مسئول و آگاه است که درک بهتری از نقش خود در جامعه و تأثیر تصمیماتشان بر دیگران داشته باشند. آموزش این دو مفهوم به دانشآموزان میتواند به تعادل بین حقوق و وظایف آنها کمک کند و به آنها بیاموزد که آزادی بدون مسئولیتپذیری به هرج و مرج و مسئولیتپذیری بدون آزادی به ستم و ظلم منجر میشود. در نتیجه، تأکید بر آموزش هر دو مفهوم میتواند به پرورش شهروندانی آگاه، مسئول و متعهد کمک کند. روش پژوهش در این مقاله به شیوه کیفی و با استفاده از روش کتابخانهای بود. یافتهها نشان داد که استفاده از مطالعات موردی، تحلیل رویدادهای تاریخی، تحلیل نقش رهبران تاریخی، تحلیل تصمیمات تاریخی، تشویق به پرسشگری و تحلیل انتقادی، استفاده از منابع متنوع و چندرسانهای، برگزاری بحثهای گروهی و انجام پروژههای تحقیقاتی از جمله روشهای مؤثر برای آموزش این مفاهیم هستند. در نتیجه، آموزش مفاهیم آزادی و مسئولیتپذیری در درس تاریخ، نقش مهمی در تربیت شهروندان ایفا میکند و به دانشآموزان در درک گذشته و آماده شدن برای آینده کمک میکند. |
کلیدواژه ها |
واژههای کلیدی: آزادی، مسئولیتپذیری، تاریخ، دانشآموزان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |