کارکرد هوش مصنوعی در تولید محتوای بصری و تاثیر آن در جذابیت آموزش تاریخ |
کد مقاله : 1123-5THAHCONF |
نویسندگان |
تینا هداوند *1، فضل اله فولادی پور2، شجاع عربان3 1دانشجوی کارشناسی آموزش تاریخ 2استادیار گروه آموزش تاریخ دانشگاه فرهنگیان لرستان خرم آباد 3استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان لرستان خرم آباد |
چکیده مقاله |
امروزه، با وجود اهمیت بالای درس تاریخ، به دلیل محدودیت در مواد درسی، تدریسهای یکنواخت و کلاسهای غیر پویا این درس جذابیت ذاتی خود را میان بسیاری از دانشآموزان از دست داده است. آموزش تاریخ نیازمند تحول و پیشرفتی همهجانبه است و خوشبختانه به لطف پیشرفتهای عصر تکنولوژی و ظهور فناوریهای جدید معلمان میتوانند تا حد زیادی از مشکلات یاد شده بکاهند، محدودیتهای تدریس را برطرف نمایند و با بهرهگیری از فناوریهای روز در مسیر پیشرفت آموزش تاریخ گام بردارند. یکی از مهمترین فناوریهایی که امروزه معلمین تاریخ میتوانند برای بهبود تدریس خود از آن بهره بگیرند هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی، در حوزه آموزش و یادگیری، ظرفیتهای فراوانی دارد و یکی از کاربردهای هوش مصنوعی در فرایند تعلیم و تربیت، تولید محتوای آموزشی است. در این پژوهش قصد داریم با بهرهگیری از هوش مصنوعی، به معرفی برترین ابزارها و نرم افزارهای تولید محتوای بصری حال حاضر هوش مصنوعی، بپردازیم که می-توانند در قالب تهیه و بازسازی تصاویر، تولید ویدیوها و مستندات آموزشی، تولید اسلایدها و پاورپوینتهای تاریخی، خطهای زمانی و شخصیتهای سخنگوی مجازی در نقش شخصیتهای تاریخی به معلمین تاریخ در بهبود تدریس و افزایش کیفیت آموزش کمک کنند. نتیجهی بهرهگیری از تولیدات بصری هوش مصنوعی در آموزش تاریخ، پویایی، پیشرفت، خلاقیت و جذابیت تدریس تاریخ خواهد بود. |
کلیدواژه ها |
آموزشتاریخ، هوش مصنوعی، محتوای بصری |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |