ضرورت بازنگری در شیوههای ارزشیابی موجود درس تاریخ |
کد مقاله : 1124-5THAHCONF |
نویسندگان |
فروزان ادیب فر *1، عاطفه یاوری2، ریحانه رضوانی2 1عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان استان لرستان گروه آموزش تاریخ 2دانشجو معلم رشته آموزش تاریخ دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
ارزشیابی در مدارس، ابزاری ضروری برای سنجش میزان یادگیری دانشآموزان، شناسایی نقاط قوت و ضعف آنها و بهبود مستمر فرآیند آموزش و یادگیری است. ارزشیابی در آموزش تاریخ، نقش حیاتی در سنجش میزان درک دانشآموزان از مفاهیم تاریخی، توانایی تحلیل و تفسیر شواهد و همچنین توسعه تفکر انتقادی و مهارتهای استدلالی آنها دارد.یک سیستم ارزشیابی مؤثر، نه تنها به معلمان در ارزیابی پیشرفت دانشآموزان کمک میکند، بلکه فرصتی برای بازخورد سازنده و اصلاح روشهای تدریس فراهم میآورد تا فرایند یادگیری را بهینه سازد.در این راستا،این مقاله با روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای به بررسی رویکردهای نوین ارزشیابی و ادغام آنها با شیوههای سنتی میپردازد تا ضمن ارزیابی دانش، تواناییهای شناختی و مهارتی دانشآموزان را در آموزش تاریخ به طور جامع مورد سنجش قرار دهد. در نهایت، این مقاله با ارائه پیشنهادات عملی و راهکارهایی برای بهبود فرایند ارزشیابی، به دنبال ارتقای کیفیت آموزش تاریخ و تربیت نسلی آگاه و نقاد است |
کلیدواژه ها |
ارزشیابی، آموزش، آموزش تاریخ، ارزشیابی نوین |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |