ضرورت بازنگری در شیوه‌های ارزشیابی موجود درس تاریخ
کد مقاله : 1124-5THAHCONF
نویسندگان
فروزان ادیب فر *1، عاطفه یاوری2، ریحانه رضوانی2
1عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان استان لرستان گروه آموزش تاریخ
2دانشجو معلم رشته آموزش تاریخ دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
ارزشیابی در مدارس، ابزاری ضروری برای سنجش میزان یادگیری دانش‌آموزان، شناسایی نقاط قوت و ضعف آن‌ها و بهبود مستمر فرآیند آموزش و یادگیری است. ارزشیابی در آموزش تاریخ، نقش حیاتی در سنجش میزان درک دانش‌آموزان از مفاهیم تاریخی، توانایی تحلیل و تفسیر شواهد و همچنین توسعه تفکر انتقادی و مهارت‌های استدلالی آن‌ها دارد.یک سیستم ارزشیابی مؤثر، نه تنها به معلمان در ارزیابی پیشرفت دانش‌آموزان کمک می‌کند، بلکه فرصتی برای بازخورد سازنده و اصلاح روش‌های تدریس فراهم می‌آورد تا فرایند یادگیری را بهینه سازد.در این راستا،این مقاله با روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای به بررسی رویکردهای نوین ارزشیابی و ادغام آن‌ها با شیوه‌های سنتی می‌پردازد تا ضمن ارزیابی دانش، توانایی‌های شناختی و مهارتی دانش‌آموزان را در آموزش تاریخ به طور جامع مورد سنجش قرار دهد. در نهایت، این مقاله با ارائه پیشنهادات عملی و راهکارهایی برای بهبود فرایند ارزشیابی، به دنبال ارتقای کیفیت آموزش تاریخ و تربیت نسلی آگاه و نقاد است
کلیدواژه ها
ارزشیابی، آموزش، آموزش تاریخ، ارزشیابی نوین
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی