بررسی پژوهش‌های مرتبط با آموزش تاریخ با محوریت روش فراترکیب
کد مقاله : 1132-5THAHCONF
نویسندگان
معصومه فرجی1، علیرضا طاهری نیا *2
1دانشجو
2استاد دانشگاه
چکیده مقاله
اهمیت علم تاریخ و جایگاه آن در نظام‌های آموزشی کشورهای پیشرفته جهان انکار ناپذیر است. این علم هنوز که هنوز است جایگاه ممتاز و اهنیت ویژه خود را در نظام آموزش و پرورش ایران پیدا نکرده است؛ اما گستره‌ی بسیاری از پژوهش‌ها در داخل کشور توسط صاحب نظران و اندیشمندان این عرصه با محوریت بهبود کیفیت آموزش تاریخ صورت گرفته است. گستردگی پژوهش‌های در پیوند با آموزش تاریخ همراه با گوناگونی حوزه‌های علمی در این زمینه، تجمیع نتایج و بازبینی نظام مند در این عرصه را به شکل یک ضرورت درآورده است. پژوهش حاضر با روش شناسی کیفی از نوع فراترکیب، به بررسی پژوهش‌های مرتبط با آموزش تاریخ در مقالات پژوهشگران ایرانی در بازه‌ی زمانی سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۴٠۳ پرداخته است که از میان ۳۴ اثر گزینش شده، تجمیع و برون آوری شده است. یافته‌ها نشان داده بیشترین پژوهش‌ها در حوزه‌ی آموزش تاریخ مربوط به ابعاد و رویکردهای نظری است و از نظر روش شناسی،از روش‌های متفاوت کیفی از قبیل: توصیفی، تحلیلی، تجربه زیسته، نمونه موردی، اشباع نظری، درس پژوهی و نمونه گیری استفاده شده است؛ اما در حوزه‌ی موضوعی و روشی، با کمبود تحقیقات در نوع کمی و در ابعاد علمی تر و عملی تر روبه‌رو هستیم. در نهایت، نتایج پژوهش‌ها نمایانگر این است که در این عرصه، نیازمند مطالعات بیشتری از نوع علمی و عملی مثل روش‌های نمونه گیری و اشباع نظری هستیم تا بتوان کیفیت آموزش تاریخ را در مدارس به صورت کاربردی بهبود ببخشیم.
کلیدواژه ها
آموزش، تاریخ، روش فراترکیب
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر