تحلیل محتوای کتاب درسی تاریخ |
کد مقاله : 1135-5THAHCONF |
نویسندگان |
علی خوشابی * دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
این پژوهش با هدف تحلیل محتوای کتاب درسی مطالعات اجتماعی (بخش تاریخ) بر اساس ساحت های ششگانه تربیتی و با توجه به ضریب درگیری ویلیام رومی انجام شد. روش انجام تحقیق، کمی و از نوع تحلیل محتوا؛ جامعه و نمونه تحقیق کتاب مطالعات اجتماعی سال دوم متوسطه اول؛ گردآوری اطلاعات با استفاده از بررسی اسناد؛ روش تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون خی دو و ضریب درگیری ویلیام رومی بود. یافته های این پژوهش نشان می دهد که ساحت های تربیتی به یک اندازه در این کتاب به کار برده نشده اند و بیشتر به ساحت تربیت اجتماعی- سیاسی و کمتر از همه به ساحت تربیت زیستی و بدنی توجه شده است. همچنین در ارتباط با تکنیک ضریب درگیری ویلیام رومی، متن کتاب غیرفعال، تصاویر درج شده در کتاب غیرفعال و سوالات کتاب نیز غیرفعال بودند. پیشنهاد می شود که در تالیفات بعدی این کتاب بر به کارگیری تمامی ساحت های تربیتی و فعال بودن تمامی قسمت های این کتاب برای دانش آموزان توجه شود. |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوا،کتاب درسی، تاریخ |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |