بررسی چالش‌ها و راهکارهای بهبود تدریس تاریخ در نظام آموزشی ایران آسیب‌شناسی در مدارس و دانشگاه‌ها با تأکید بر تلفیق روش‌های مبتنی بر بازی
کد مقاله : 1150-5THAHCONF
نویسندگان
امیرحسین توانگر *1، فاطمه کریمی جهرمی1، نازنین قهرمانی2
1دانشجو معلم
2دانشجومعلم
چکیده مقاله
آموزش تاریخ یکی از مهم‌ترین بخش‌های نظام آموزشی است که نقش بسیار حیاتی در شکل‌دهی هویت ملی و فرهنگی دانش‌آموزان ایفا می‌کند. با این حال، تدریس تاریخ در بسیاری از سیستم‌های آموزشی، به‌ویژه در مدارس و دانشگاه‌ها، با مشکلات متعددی همچون استفاده از روش‌های سنتی، کمبود منابع آموزشی و ضعف در تحلیل‌های تاریخی روبه‌رو است. این مشکلات می‌توانند تأثیر منفی بر درک دانش‌آموزان از تاریخ و هویت فرهنگی آنان داشته باشند. پژوهش حاضر به آسیب‌شناسی آموزش تاریخ در آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌ها پرداخته و هدف آن شناسایی چالش‌ها و ارائه راهکارهایی برای بهبود تدریس تاریخ است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که استفاده از روش‌های فعال و نوین تدریس، توجه به تاریخ‌نگاری‌های مختلف، به‌کارگیری فناوری‌های نوین آموزشی و تقویت مهارت‌های تفکر نقادانه می‌تواند به بهبود آموزش تاریخ و تقویت هویت ملی و فرهنگی دانش‌آموزان کمک کند. همچنین، پیشنهاد می‌شود که برنامه‌های درسی تاریخ به‌گونه‌ای طراحی شوند که دانش‌آموزان را تشویق به تحلیل و ارزیابی تاریخ به‌عنوان یک فرآیند پویا و چندوجهی کنند. این پژوهش تأکید دارد که تغییرات ساختاری در نحوه تدریس تاریخ می‌تواند به‌طور چشمگیری در شکل‌دهی هویت ملی و اجتماعی دانش‌آموزان مؤثر واقع شود.
کلیدواژه ها
آموزش تاریخ،دانشگاه ها،تاریخ نگاری،آموزش و پرورش
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر